ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

תחנות הרוח של המחשבות טוחנות כל השנים, ביום ובליל ללא מנוחה. לכל אחד מאתנו תחנה פרטית משלו, הפועלת על פי עקרונות ייחודיים. לעיתים התחנה מגלגלת רוח שטות, או "מחשבה שובבה" של הלילה. לעיתים זה הרהור מעיק ואף מציק, ולעיתים זה חש טוב ואף נוח, לפקוח את העיניים בבוקר ולדעת שבראש מתגלגל או התגלגל לו הרהור נעים.

התחנות אינן עוצרות לעולם כל עוד האדם חי ונושם תמיד קיימת איזו רוח לילה קלילה, ולעיתים גם משב של היום, המנסה, ולרוב גם מצליח לסובב את הכנפיים הענקיות (כמו תחנות הרוח על הגלבוע), הנעות לאיטן כלחשנים המדברים עם הרוח ומזכירים לה את הטקסט הסודי, במטרה לחדור לתוך מחשבות היום.

אך ברגע שהאדם קם, היא הרוח, בורחת ממנו כאילו מעולם לא שכנה בו וכאילו מעולם לא רצתה לומר לו משהו. עם הקימה בבוקר כנפי הרוח לא מורגשות, סובבות לאיתן במישור משני בכדי לפנות מקום לתפקודי היום, אולם רחשן השקט, הכמעט לא נשמע ממשיך להתקיים, רק עתה ביקום מקביל. חשוב לו לאדם שתחנות הרוח סובבות בראשו סימן הוא שיש בו רוח חיים.

אבל לפעמים "קורת תקלה בהתנהלות התחנה, ומחשבות הלילה מטרידות או אף מציקות, דורשות את כל תשומת הלב גם ביום ולא רק בלילה, ואינן מרפות או מאפשרות את התנהלות התחנה בדרכה הרגילה, או אז האדם בבעיה היכולה לשבש את כל חייו. לפעמים התחנה עוברת ממש חבלה, טראומה המאיימת על המשך קיומה ותפקודה, ונוצרת פגיעה אנושה בהתנהלותה.

כאן התחנה עובדת ברעש מציק, חורקת ומסמנת שמשהו במנגנון השתבש ויש לעצור ולחפש "מתקן של תחנות רוח", הכנפיים כואבות עם סיבובן, מפחידות ומאיימות להתפרק אם מיד לא יבוא המתקן ויחזיר הסדר בתחנה.

לעיתים הפגיעה היא קשה, אנושה ומייסרת עד סכנת התפרקות או התמוטטת. הכאב מורגש בכל התחנה וקשה ביותר להרגיע אותו, הוא מיצר רוח רעה המאיימת על כל התחנה ממש סכנה קיומית.

לא קל לתקן תחנת רוח בגלל כנפיה הענקיות, הרעש המאיים לפרק הכל ובגלל המצוקה המורגשת ברוח. מתקן תחנות רוח חייב להיות אמיץ, נחוש ובעל מקצוע איכותי, שאינו נבהל מתחנה מקולקלת או פגועה, ובטוח בדרכו ויכולתו לטפל בה.

זו היא אומנות ואף יצירה של ממש טיפול ותיקון תחנה פגועה, אומנות המחייבת- ניסיון, ביטחון בדרך והאזנה מיוחדת – לשמוע את חריקות התחנה, להבין את שפתה ולהבין כיצד לתקנה.

לעיתים דרוש שימון, יישור קל או חיזוק הברגים, ואף החלפת חלק "בכרטיס אם" אבל אם התחנה והמתקן באמת רוצים תיקון, והתחנה מוכנה למשימה הקשה של התיקון – התיקון יצליח, גם אם הוא מחייב סבלנות, עבודה קשה ואורך רוח.

טוב לו לאדם שתחנת הרוח שלו עובדת היטב והוא לרוב שמח בחלקו.

 

                                                                          יאיר פלגי   5.1.2018

 

Scroll To Top