ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

 שרשרת התסמינים הנפשיים והגופניים הקשורים לדיכאון לסוגיו היא רחבה מאוד, ונפוצה באחוזים ניכרים בקרב בני קבוצת גיל זו. אורח החיים המודרני במאה ה21 מכיל בתוכו מצבי לחץ ומצוקה רבים ביותר, ונפש האדם לעיתים מתקשה להתמודד עם מכלול הלחצים והדרישות התפקודיות הניצבות בפני הבוגר הצעיר.

גם השגרה התובענית וקצב החיים האינטנסיבי האופייניים לעידן המודרני, הופכים את התופעה הנפשית (דיכאון), לנפוצה יותר מאי פעם, גם בקרב צעירים בעשור השני והשלישי לחייהם.

מתח, חרדה ודיכאון לסוגיו הם מצבי נפש עם השלכות גופניות נרחבות, היכולות לנוע ממצב של דיכאון קל ("דיכי" בשפת הרחוב), ועד לתמונה דיכאונית קלינית מלאה, המחייבת התערבות טיפולית תרופתית ובטיפול נפשי.

תחושת בדידות, קושי ביצירת קשר זוגי, משבר ביחסים הזוגיים. פרידה כואבת, אובדן של אדם קרוב, כמו כן כישלון בעבודה או ופיטורים, גם כשלון בלימודים ובבחינות, כולם מצבי סטרס ולחצי חיים, המייצרים מצוקה.

גם דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון עצמי, גם הם יכולים לגרום למצוקה נפשית. המצוקה הנפשית פעמים רבות עוברת "תרגום" לסימפטומים גופניים, וכך מצוקה נפשית הופכת לכאורה לבעיה גופנית רפואית. עתה הצעיר עסוק ומוטרד בביטוי הגופני שלו ובכך מצליח להתחמק מהקשיים הנפשיים האמיתיים שלו, העומדים מאחורי הקשיים הגופניים.

 

תסמינים גופניים קלאסיים במצבים דיכאוניים:

הפרעות שינה, ירידה בתאבון, כאבים גופניים למיניהם חסרי כל בסיס רפואי פיזיולוגי, וכן הקאות, שלשולים, כאבי ראש, וכאבי בטן, וגם ירידה בתפקוד המיני ובחשק המיני.

עייפות גדולה, תחושת חוסר כח וחולשה כללית. וכן התנהגות אובססיבית, וחוסר שקט מוטורי. וכן אובדן של כל הקשרים החברתיים, והפעילויות מן העבר והסתגרות בתוך הבית.

 

תסמינים נפשיים שכיחים:

מחשבות טורדניות, אובססיביות המטרידות ללא הרף, וכל פעם שבעיה מסוימת נפתרת. מיד צצה מחשבה חדשה ומטרידה. עוותים בתהליכי חשיבה רגילים שעלולים לגורם ממש לחשיבה מוזרה ולא קוהרנטית.

מחשבות שליליות, פסימיות ותחושה שאין כל סיכוי, הכל אבוד ולא ימצא פתרון לבעיה.

דמוי עצמי ירוד עד תחושת חוסר ערך כללי. קימת גם ירידה דרמטית ביכולת ההנאה והשמחה בחיים, המובילה הסגרות והתבודדות עד כדי אי יציאה מהבית, "כי אנשים שונאים אותי, דוחים אותי רוצים לפגוע בי, מסתכלים עלי" וכו'.

לרוב התמונה הדיכאונית אינה מושלמת, והצעיר/ה יכול/ה לגלות רק חלק מן התסמינים המוזכרים.

 

אבחון

האבחון מתבצע על ידי רופא או פסיכולוג קליני באמצעות שיחה מעמיקה שנועדה לבחון האם קיימים תסמינים שונים גופניים ונפשיים, וכן בוחנת את עולם הרגשות והמחשבות המעסיקות את האדם בתפקודו היום יומי. בנוסף נבחנת יכולתו ליצור קשר, להתעניין באחר, להקשיב ולפתח שיחה.  

 

 טיפול

קימות דרכי טיפול נפשי רבות ומגוונות בדיכאון, אני אתמקד בטיפול הפסיכולוגי הדינמי.

הטיפול הדינמי, הוא לרוב ארוך טווח, אם כי ישנן גם שיטות דינמיות קצרות טווח.

הטיפול מושתת על יצירת קשר של אמון, קבלה והבנה למצוקותיו של המטופל. הטיפול נע בין עבר, הווה ועתיד, וחושף באופן הדרגתי את קורות חייו של המטופל מינקותו ועד בגרותו. השיחה בודקת את קשריו עם הוריו והקרובים לו, ומנסה להבין את תהליך התפתחותו ונקודות משמעותיות במהלך חייו.

המפגשים חושפים את תפיסת עולמו ואת נקודות המפנה שהוליכו לחשיבה והתנהגות לא בריאה מחד, ומאידך את נקודות החוזקה שלו בעברו. תוך כדי השיחות נוצר קשר של אמון ותמיכה, המאפשרים למטופל לתת אמון במטפל ולהפיק תועלת מעצם הקשר האישי והאנושי שבטיפול.

השיחה הפתוחה והמתעניינת באדם ובמחשבותיו וברגשותיו יוצרת קשר של אמון בין המטופל והמטפל ותוך כך נוגעת בעולם הרגשי החשאי שלו. לעיתים זו פעם ראשונה שהמטופל חש מובן ויכול לחשוף את עולמו הפרטי "והסודי", בו הוא חש רגיש, בודד ופגיע. 

הטיפול הדינמי יושב היטב על תפיסת עולם תאורטית דינמית פסיכואנליטית רחבה, ושואב את כוחו מהתפיסה הפסיכואנליטית של פרויד וממשיכיו במהלך הדורות. הידע הרחב וההבנה העמוקה בנפש האדם  שנצברה במהלך השנים של מחקר טיפול, הם התשתית להבנתו של המטופל וליכולתו של המטפל לנתח לעומק את הבעיה הנפשית והרגשית של המטופל. ומתוך כך לצאת יחד אתו לדרך חדשה.

השיחה הפתוחה והלא שיפוטית היא דרך המלך והכלי המרכזי הטיפולי, בקשיים הרגשיים המופעל בשיטה זו.

הטיפול נעזר גם כמובן בניתוח חלומות המטופל, דרכם ניתן למטפל ולמטופל גם יחד כלי איכותי להבנה עמוקה של נפש המטופל.

התהליך הדינמי הטיפולי אינו עבודה קלה, להיפך, לעיתים הוא כואב וקשה, אולם פירותיו מתוקים, ומאפשרים לאדם הצעיר לצאת ממצוקתו לנצל את מלוא הפוטנציאל האנושי שבו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scroll To Top