ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

 דווקא  בימינו אלו של המאה ה 21 , כאשר הכל  פתוח ואפשרי "לכאורה", כאשר כל זוג אוהבים וגם שונאים, כותבים את עצמם לדעת בכל הרשתות האפשריות, ומשתפים את כולם בתמונות ותיעודיים בלתי פוסקים,  דווקא עתה, חיי האוהבים נעשו מסובכים יותר, מאי פעם, וחלק ניכר מן הקשר מתנהל בהתכתבות בטלפונים הסלולריים ולא פנים אל פנים.

החשדנות פורחת, הקנאה פורחת, הזעם והכעס משתוללים והקשר הישיר בין בני האדם, (החל מגיל ההתבגרות ואולי אף לפני כן, ועד גילים מתקדמים) נעשה לעיתים באופן עקיף. התוצאה היא שחיי האוהבים נעשים מאוד מורכבים, וכל הצדדים סובלים מתחושות קשות.

לרוב, במצב זה, האנרגיה הנפשית מקבלת תפנית מאוד משמעותית לכוון של התרוקנות ועייפות, ומצב הרוח נוטה להיות דכאוני. התיאבון יורד, החשק והקשר המיני יורד, התפקוד החברתי נפגע, תפקוד העבודה נפגע והשינה מופרעת.

בנוסף, "האוהב המאוכזב" נכנס לתוך מעגל מחשבות אין סופי, טורדני ומעיק, ואינו פנוי לחשיבה חופשית ומשוחררת, מנתחת, ויוצרת הבנה ומודעות. 

האדם כאילו מאבד את עצמו  וכוחותיו, ומתפקד במצב רוח ירוד. חולשה גופנית נופלת עליו, כאבים מפתיעים ומפחידים מופיעים בכל הגוף, וחלומות לא נעימים מטרידים אותו.

יש שיאמרו אין חדש תחת השמש, תמיד היו ייסורי האהבה קשים וסוערים, ואף כינו זאת כ "חולה אהבה". בגדול זה נכון, אולם בימינו ותקופתנו הסוערת והפרוצה, הכל מקבל מימדים הרבה יותר דרמטיים, הכל נתפס כקטסטרופה ובלתי אפשרי, ובעיקר הכל פתוח ונפוץ לכל רוח. לכל אחד יש מה לומר ולהתייחס לסבלו של הסובל, ולעיתים האדם עצמו "מפזר את עצמו לדעת," בקרב חבריו, משפחתו ומכיריו.

ייסורי האהבה – ממלאים ספרים רבים, ספרי משוררים רבים, הצגות רבות ויצירות מוזיקליות לרוב, ובכך אין האדם המודרני של המאה ה21 שונה מעמיתיו לאורך הדורות, אולם האדם המודרני שונה באופיו מן הדורות הקודמים. קצב החיים בימינו הוא כה אינטנסיבי, והצורך לקבל מענה מידי לכל שאלה ובעיה הוא כה אקוטי, ובמקביל היכולת לשאת תסכול, סבל ומצוקה היא כה נמוכה, כך שהאדם המודרני מתקשה להתמודד עם העומס הנפשי  והלחצים   הנפשיים הניצבים מולו.

הטיפול הדינמי הפסיכואנליטי, הוא המסגרת הטיפולית המתאימה ביותר למצבים אלו. אולם בימינו לא כל האדם מוכן ויכול להשקיע את זמנו וכספו בכדי לעזור לעצמו, כי הוא חסר סבלנות, רוצה תשובה מידית, ומתקשה לקבל שהוא חייב להשקיע ולעשות עבודה נפשית עם עצמו. ולכן הטיפול הדינמי לעיתים קרובות נדחה על ידו. הוא מתקשה להיכנס לתהליך טיפולי מתמשך ויסודי, בכדי לבדוק וללמוד את עצמו, ולפתח כלים נפשיים בוגרים ואפקטיביים להתמודדות עם משבר נפשי, ונכונות לעשות בדיקה ושנוי בדפוסי החשיבה והתפקוד שלו. פעמים רבות הוא מוכן לברוח לטיפול תרופתי, ורק לא לעשות עבודה טיפולית נפשית אמתית ואיטית. ממנה תצמח ישועתו. 

                                                                                        ד"ר יאיר פלגי                                                                                                9.7.19    

Scroll To Top