ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

ישנן מספר גישות בטיפול נפשי שעוזרות לאנשים בדיכאון להחלים.

כאן אתמקד בגישה הפסיכודינמית הקלאסית.  

טיפול נפשי בגישה פסיכודינמית, מציע לאנשים את ההזדמנות לזהות את הגורמים שתורמים לדיכאון שלהם, ולהתמודד בצורה יעילה עם הגורמים הפסיכולוגיים, התנהגותיים, תוך-אישיותיים וסביבתיים.  

פסיכולוג קליני מוסמך, שהכשרתו היא פסיכודינאמית , הוא איש המקצוע המתאים ביותר לעבוד עם אדם מדוכא, בגלל הכשרתו הפסיכולוגית והפסיכואנליטית הרחבה בתחום הטיפול הקליני והדינאמי. עליו לעבור תהליך למידה והתמחות ממושך של שנים, הכולל גם טיפול עצמי על ידי אנשי מקצוע ותיקים ומנוסים ממנו, לפני שהוא עצמו הופך למטפל עצמאי.

 דיכאון יכול לפגום בצורה רצינית ביכולתו של האדם לתפקד במצבים יומיומיים. אך סיכויי ההחלמה של אנשים מדוכאים שמקבלים טיפול מתאים הם גבוהים מאוד.

על ידי עבודה עם מטפל מוסמך ומנוסה, אנשים הסובלים מדיכאון יכולים לקחת מחדש שליטה על חייהם.

 הנקודות העיקריות בתהליך הטיפולי הפסיכודינמי

ראשית, על המטפל, יחד עם המטופל, להצביע על בעיות בחייו של האדם שתורמות לדיכאון, ולעזור לו להבין אילו אספקטים של הבעיות הללו הוא יכול לפתור או לשפר.

מטפל מיומן יכול לעזור למטופל מדוכא לזהות אופציות לעתיד ולהציב מטרות מציאותיות שמאפשרות לו להגביר את הרווחה הנפשית שלו.

מטפלים עוזרים לאנשים לזהות איך התמודדו בהצלחה עם רגשות דומים, אם היו מדוכאים בעבר.

בנוסף, לזהות דפוסי חשיבה מעוותים או שליליים שתורמים להרגשות חוסר התקווה וחוסר האונים שמלוות את התהליך הדיכאוני. אנשים מדוכאים נוטים להכללת יתר, כלומר, לחשוב על נסיבות במושגים של "תמיד" או "אף פעם", והם עשויים גם לקחת אירועים שונים באופן אישי מדי.

באופן כללי ניתן לומר שהדיכאון משפיע על דפוסי החשיבה שלנו, מעוות את נקודות המבט, ויוצר הסתכלות פסימית על החיים. מטפל מוסמך ומנוסה מסוגל לעזור ולטפח ראיה חיובית יותר כלפי החיים.

המטפל עוזר למטופל להבין את המחשבות וההתנהגויות שלמד, שיוצרות ותורמות לדיכאון שלו. למשל, מטפלים יכולים  לעזור לאדם המדוכא להבין ולשפר דפוסים של יחסים עם אנשים אחרים, שתורמים לדיכאון שלו, וללמדו להגיב אחרת.

על המטפל לעזור לאדם לרכוש מחדש את הרגשת השליטה וההנאה בחיים. טיפול נפשי עוזר לאנשים לראות ברירות נוספות בחיים, וגם לשלב בהדרגה, פעילויות שממלאות אותם חיים. ועוזרות להם לחזור לתוך חייהם.

פעמים רבות, אירוע אחד של דיכאון מגביר את הסיכון לעבור אירוע נוסף. קיימות ראיות כי טיפול נפשי מתמשך יכול להפחית את הסיכוי להופעת אירועים חוזרים, או להפחית את העוצמה שלהם.

דרך טיפול נפשי, אנשים יכולים ללמוד מיומנויות חדשות שיאפשרו להם להימנע מסבל מיותר ומהתפרצויות עתידיות של דיכאון.

התמיכה והמעורבות של בני משפחה וחברים יכולה לשחק תפקיד מכריע בעזרה לאדם מדוכא. אנשים בתוך "מערך התמיכה" יכולים לעזור לאדם על ידי עידוד להמשיך בטיפול, וליישם את טכניקות ההתמודדות וכישורי פתרון הבעיות שהוא לומד בתוך הטיפול.

טיפול משפחתי וזוגי יכולים להועיל לאחד את כל אלו המושפעים על ידי הדיכאון, ולעזור להם ללמוד דרכים יעילות להתמודדות משותפת.

תרופות

תרופות יכולות להועיל רבות להפחית את הסימפטומים של דיכאון אצל חלק מהאנשים, בעיקר במקרים של דיכאון בינוני עד קשה. חלק מאנשי המקצוע מעדיפים שילוב של פסיכותרפיה ותרופות.

בשל תופעות הלוואי האפשריות של התרופות, נחוצה השגחה צמודה של הרופא שרושם את התרופות.  למרות שחלק מהסובלים מדיכאון יעדיפו טיפול נפשי לעומת שימוש ושילוב של תרופות, (בעיקר אם הדיכאון שלהם אינו חמור), מומלץ להיעזר ביועץ מקצועי מדי פעם לקבלת החלטה.

במקרים מסוימים (דיכאון קליני עמוק וקשה), הטיפול התרופתי עומד במרכז התהליך הטיפולי, והטיפול הנפשי עומד במקום משני.

באמצעות הערכה יסודית, של איש מקצוע מיומן ומוסמך בתחום בריאות הנפש, ניתן להיעזר לגבש תכנית טיפולית אפקטיבית לדיכאון. 

תהליך הטיפולי הנפשי, אינו עבודה קלה או קיצרת זמן ומהנה תמיד, אולם תוצאותיה ארוכות הטווח מתוקות. האדם לומד להתמודד טוב יותר עם קשיי החיים ועם המצוקות האנושיות, וליהנות מן החיים למרות מורכבותם.

ד"ר יאיר פלגי

 

 

 

Scroll To Top