ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

 

בריאות נפשית בזקנה מוגדרת – כיכולת להתמודד עם המציאות המשתנה. משימה זו אינה פשוטה מאחר ופעמים רבות היא כוללת התמודדות עם מעבר מחיים עצמאיים ומספקים כמו עבודה, פעילות, חברה, ובריאות טובה, לחיים של חולשה עייפות, מחלות, אובדן, תלות ובדידות.

תקופת ההזדקנות מלווה בהתמודדות עם שינויים רבים, שנויים מנטאליים כמו בעיות בזיכרון, איטיות בחשיבה, עייפות מנטאלית. קשיים גופניים נרחבים, כאבים והופעת מחלות זקנה למיניהן. בגילים אלו האדם אמור להתבונן בחייו לאורך השנים, ולבחון את ההצלחות והכישלונות שהוא חווה לאורך חייו.

כאשר הוא חש כי בסה"כ חי חיים מספקים ומשמעותיים, בנה בית, הקים משפחה, ילדים, נכדים, מקצוע והישגים בשפע, תחושתו לרוב חיובית ולעיתים יש אף תחושת שחרור מהיציאה לפנסיה.    עתה, עליו להשלים עם תהליך איטי של שנויים והזדקנות בכל המובנים.

הפרעות רגשיות: בחלק מן המקרים מביאה ההתמודדות עם שינויי ההזדקנות להפרעה רגשית משמעותית: אדם ששמיעתו נחלשת למשל, עשוי לחשוד כי אנשים אחרים עשויים לרמות או לנצל אותו. אובדן ניידות עשוי לגרום לתחושה כי כל פעולה כרוכה במאמץ רב מדי, ולהביא לייאוש, מרמור, כעס, פסימיות, בידוד ואף לדיכאון.

פניה לטיפול נפשי: קשישים רבים, מבין המתקשים, אינם נעזרים בטיפולים הקשורים בבריאות הנפש. יש בהם רתיעה מפניה לעזרה נפשית. ולכן פונים לעזרה תרופתית בלבד. אחד המיתוסים השגויים הרווחים לגבי הגיל השלישי, הוא היעדר היכולת להשתנות ולהתפתח נפשית בגיל זה (מיתוס שנבדק במחקר ונמצא מוטעה). פסימיות, המתעוררות לעיתים בזקנה, משפיעה, ואף היא מפחיתה את המוטיבציה לפנות לטיפול פסיכולוגי, ולחפש שנוי – והם מסתפקים בתרופות.

כיום, מאמינים מרבית אנשי מקצוע בריאות הנפש כי טיפול בגיל המבוגר עשוי להביא לשיפור והקלה משמעותית באיכות חייו של האדם הקשיש. בימינו, כאשר הרפואה מאריכה את החיים באופן משמעותי, איכות החיים עבור הקשישים מהווה שאלה פתוחה ומסקרנת (עם סימנים אופטימיים לגבי ההשפעה המיטיבה של טיפול נפשי), שמחייבת להתמודד עם שאלות חדשות לגבי הבריאות הנפשית ודרכי הטיפול באוכלוסייה המבוגרת, כיוון שגם לאחר היציאה לפנסיה, עדיין יש לאדם שנים רבות לחיות וליהנות מהחיים, והוא זקוק להדרכה, לווי ויעוץ.

רבים מבני האוכלוסייה המבוגרת שותפים לחוסר האמון כלפי הטיפול הפסיכולוגי בכלל והדינמי בפרט. אך במקביל, סובלים מקשיים רגשיים ונפשיים הנובעים מהשינויים המתעוררים לעיתים בהזדקנות. דווקא הם יכולים להפיק רבות, מסוג זה של טיפול פסיכולוגי דינמי, המזמין אותם להביט מחדש, ולא בביקורתיות, על עצמם וחייהם. לחשוב מחדש, מה ניתן לעשות לאחר היציאה לפנסיה, במה להשקיע, במה להתעניין, להתחדש, מה תמיד רציתי ולא עשיתי כי הייתי עסוק בפרנסה בעיקר.

אין זו מלאכה קלה טיפול נפשי, היא מחייבת אומץ ואחריות, עד שמוצאים את הכיוון הנכון. זה מחייב חשיבה יצירתית והתמדה. למרות ההסתייגות מטיפול נפשי בגילים אלו, יש לו לטיפול הפסיכולוגי חשיבות ואף הישגים משמעותיים, בגלל יכולתו להרחיב המודעות, והמבט על החיים ממרום גילם. מעין מבט-על מסכם על החיים. הטיפול יכול לסייע ולשפר את איכות החיים בגיל השלישי, ולעיתים הרבה יותר מהטיפול התרופתי המוצע על ידי הרפואה הקונבנציונלית, ופעמים רבות שניהם הולכים יחד היטב.   

                                                             ד"ר יאיר פלגי   2.18

                                                                                                                          

* את המאמר המלא ניתן למצוא באתר: yairpalgi.com

 

Scroll To Top