ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

החרדה בימינו הולכת ותופסת מקום מאוד מרכזי במכלול ההפרעות הנפשיות. אין זה פלא כלל, אנו חיים בתקופה מאוד מורכבת וקשה, וכולנו חשופים ללחצים המופעלים עלינו על ידי טלוויזיה, רדיו, פרסומות, הפלאפונים, האינטרנט וכל יתר אמצעי התקשורת המציפים אותנו סביב לאורך כל היום.

בנוסף לכך עניני העבודה, המשפחה, הילדים, הזוגיות וקשיי החיים השוטפים, הופכים אותנו למאוד פגיעים ולחוצים לאורך היום והלילה.

המחשבות הטורדניות אכן הופכות למטרד אנושי קבוע המקשה עלינו על ניהול חיינו הרגילים. כאשר אין ביכולתנו להתמודד עם מכלול הקשיים, הנפש מחפשת דרכי הגנה ומילוט.

מנגנון ההגנה הראשון הוא דרך הגוף. מנגנון זה פועל באמצעות מכאובים והפרעות גופניות למיניהן שאין להם הסבר פיזיולוגי רפואי רגיל.

ההגנה הנפשית מתרחשת דרך החרדה שמעסיקה אותנו ללא הרף, ומשבשת את התפקוד. כך אנו נעים בתוך מעגל הקסמים של חרדה, מכאובים למיניהם, מחשבות טורדניות, לחץ הולך ועולה ומצוקה מצטברת עד לתחושה של אין מוצא.

הטיפול הפסיכולוגי הדינמי בא כאן לעזרת האדם המצוי במצוקה, על ידי כניסה לתוך המערך הנפשי שלו, ובניית הסבר שמאפשר בדיקה של דרך גדילתו וצמיחתו מילדותו, נעוריו ובגרותו. מתוך בדיקה זו ניתן יהיה לבנות יחד את המפה הנפשית.

הבדיקה תעזור לו, יחד עם המטפל, לחדד את התהליך הנפשי, שעליו לעבור בכדי לחזור למצב של איזון פנימי טוב יותר. תהליך החיפוש המשותף עם המטפל, היא דרך המלך עליה עליו לנוע בכדי ליצר מחדש את השקט הפנימי.

אין זה תהליך קל ומהיר, לעיתים הדרך לא ברורה, ויש צורך בסבלנות והקשבה הדדית עד למציאת הנתיב אל נפשו המיוסרת של האדם. אולם אם נוצר אמון הדדי, סבלנות והבנה, קיים סיכוי טוב מאוד שהפתרון ימצא והאדם יחזור למעגל חייו הרגיל, מודע יותר לעצמו ועם כלים נפשיים ומעשיים להמשך חייו.

                                                                                                ד"ר יאיר פלגי   1/19

 

Scroll To Top