ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

גם כיום, אין זה פשוט לפנות ולבקש עזרה נפשית, אם כי הפניה לפסיכותרפיה הפכה לדבר מקובל יותר בכל שכבות האוכלוסייה, עדיין ההחלטה והבחירה אינה פשוטה. יש לעשות חשיבה מסודרת ושקולה בבחירה, ולא לרוץ אל השם הראשון באינטרנט. ההחלטה ללכת לטיפול, מחייבת, אומץ, שיקול דעת, מוטיבציה ורצון אמיתי לעשות שנוי בחיים.

מתי לפנות

ההחלטה לפנות לפסיכותרפיה אינה החלטה פשוטה. איך יודעים שבאמת צריך פסיכותרפיה, איך מבחינים בין קשיים מולם צריך "לתת לזמן לעשות את שלו", לבין קשיים המצריכים פנייה אל פסיכותרפיה. התשובות לשאלות אלו אינן חד משמעיות, מאחר ואנשים שונים בעוצמת הסבל שהם חווים, במידה בה הם נכונים לפנות לעזרה ובמידת סקרנותם לגבי עולמם הפנימי. עם זאת, מספר מצבים מצביעים בדרך כלל על כך שכדאי לשקול פנייה לפסיכותרפיה.

לא משנה כמה חזקים ומוכשרים נהיה, לעיתים החיים מזמנים לנו אירועים המאתגרים ושוחקים את משאבי ההתמודדות שלנו. אירועים אלו יכולים להיות בעלי גוון שלילי (אובדן, מחלה, גירושים, הולדת ילד פגוע, פיטורים, אירוע טראומטי כתאונה או פיגוע. אך גם בעלי גוון חיובי (לידה, כניסה לקשר זוגי, קבלת תפקיד ניהולי) הגורמים לשחיקה. פסיכותרפיה מסייעת במצבים אלו הן בעיבוד החוויה הרגשית והן לחיזוק יכולות ההסתגלות ומיומנויות ההתמודדות.

קשיים בין אישיים

מריבות זוגיות, קושי ביצירת קשר זוגי, חרדה חברתית ובדידות מתמשכת הן רק חלק מהדוגמאות לקשיים הבין אישיים איתם מתמודדים אנשים רבים מכל שכבות הגיל. מאחר וקשרים בין אישיים ממלאים תפקיד מרכזי בחיינו וביכולת שלנו לחוש מאושרים ומסופקים, קשיים אלו מלווים פעמים רבות במצוקה נפשית וחוסר שביעות רצון. פסיכותרפיה מתאימה לאנשים אשר מרגישים חוסר שביעות רצון מהאופן בו קשריהם החברתיים  מתנהלים ובאופן בו היו רוצים שיתנהלו.

בעיות התנהגותיות 

כמעט לכל אחד מאיתנו יש הרגלים שליליים אותם הוא היה שמח לשנות. עם זאת, חלקנו מתמודדים עם הרגלים ודפוסי התנהגות הרסניים במיוחד, שביניהם דפוסי אכילה בעיתיים, התמכרויות לסמים ואלכוהול, קניות, התמכרות למחשב, נטייה להיקלע לקטטות, התנהגות מרצה וכן הלאה. דפוסי התנהגות אלו נובעים בדרך כלל מקשיים רגשיים לא מודעים, ולא מעובדים, אשר פסיכותרפיה מסייעת בהתמודדות יותר בוגרת איתם.

 

בעיות פסיכוסומאטיות 

סיבה שכיחה נוספת לפנייה אל פסיכותרפיה היא בעיות פסיכוסומאטיות- כאבים ובעיות רפואיות אשר לא נמצא להן מקור גופני, וקיים חשש שהמקור הוא נפשי. בעיות פסיכוסומאטיות נגרמות פעמים רבות ממצב בו מצוקה או קונפליקט נפשי בלתי מודעים המבטאים את עצמם דרך סימפטומים גופניים. במקרים אלו, פסיכותרפיה תסייע לזהות את הגורם הרגשי העומד מאחורי הבעיה הפיזית, ובכך תאפשר לנפש לוותר על ביטוי כאביה דרך הגוף.

 

בחירה נכונה של פסיכותרפיה

כאמור, כיום קיים מגוון רחב ביותר של סוגי פסיכותרפיה וסיבר להניח שגם אם החלטת לפנות אל פסיכותרפיה אתה עדיין תוהה מהו סוג הטיפול המתאים ביותר לך ולקשייך. כדי לבחור בפסיכותרפיה המתאימה לך ביותר, כדאי לשאול את עצמך מספר שאלות:

 מוקד הטיפול בקושי

פסיכותרפיה יכולה להינתן כיום במסגרת אישית, זוגית, משפחתית או קבוצתית. כמו כן, קיימות התערבויות טיפוליות – ייעוציות, כהדרכות הורים. הצעד הראשון לבחירת פסיכותרפיה הוא זיהוי המטופל. אתה עצמך, בת זוגך, אתם כהורים, או אתם כמשפחה. בהתאם, יש לבחור במסגרת הטיפולית המתאימה ביותר.

יש להבחין, אילו קשיים זוגיים נובעים מקושי בדינאמיקה הזוגית, ואלו נובעים מקושי אישי אשר אחד הצדדים מביא אל הקשר הזוגי. למרבית האנשים יש יכולת טובה למדי לזהות באופן אינטואיטיבי מתי יש צורך בכל אחת מסוגי הטיפולים.

משך הטיפול המתאים

שאלה חשובה נוספת בתהליך של בחירת פסיכותרפיה היא כמה זמן אתה מוכן להקצות לטיפול. במידה ואתה מעוניין בפתרון סימפטומטי נקודתי אשר אינו מצריך התעמקות בעבר ובנבכי הנפש, יתכן ותעדיף פסיכותרפיה קצרת מועד. לעומת זאת, במידה ואתה מעוניין להכיר את עצמך לעומק, להתמודד עם מגוון קשיים ולחדד את מודעותך להיבטים שונים באישיותך מעבר לסימפטומים הנקודתיים, פסיכותרפיה שאינה מוגבלת בזמן יכולה להתאים לך יותר. כאשר פונים אל פסיכותרפיה חשוב לציין מראש בפני המטפל מהו משך הטיפול המצופה, כדי שניתן יהיה לקבל את הערכתו וחוות דעתו המקצועית בנוגע למידת הריאליות של המטרות, ולבניית הטיפול בהתאם.

 

איזה מטפל/ת מתאים לי

בחרת פסיכותרפיה שמתאימה לך? עכשיו, כנראה, אתה תוהה כיצד תבחר את המטפל המתאים ביותר. אחד הקשיים המרכזיים בהיבט זה הוא שההתאמה האישית בין המטפל למטופל היא בעלת השפעה מכרעת על תוצאות הטיפול, כך שמטפל שיגיע לתוצאות מצוינות עם מטופל אחד, עשוי שלא להצליח עם מטופל אחר. בהתאם לכך, קשה להצביע על הנחיות חד משמעיות אשר יובילו לבחירת המטפל "האידיאלי": 

חשובה הרבה יותר היא יכולתו של המטופל להרגיש האם נוצר קשר בינו לבין המטפל, האם הוא מרגיש מובן ובנוח, והאם השיחה מתקדמת בכיוונים שנחווים כרלוונטיים ובעלי ערך. כמו כן, חשוב לשים לב כי המטפל מנהל את השיח הטיפולי באופן מקצועי, בוטח ומנוסה: מתחיל את הפגישות בזמן, ממוקד בך ובמטרותיך, ומגיב באופן קשוב ורציני לספקות או חששות הנוגעים לתהליך הטיפולי ותוצאותיו. הוא אדם אמין, אנושי, ישר והגון. 

עשורים ספורים לאחר הולדת הפסיכואנליזה החלו לצמוח מודלים טיפוליים אשר חלקם יצאו מהנחות בסיס ורציונליים שונים מאלו שהנחו את פרויד. עם השנים מודלים אלו הצמיחו פיתוחים, שיטות וטכניקות טיפוליות נוספים, כך שכיום קיים מגוון גדול של סוגי פסיכותרפיה.

ד"ר יאיר פלגי  7.16

 

Scroll To Top