ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

יעוץ וטיפול זוגי פסיכולוגי הנערך בין מטפל ובני זוג, מיועד לפתור קונפליקטים בזוגיות ולשפר את התקשורת והיחסים הזוגיים. הטיפול בודק את דפוסי התקשורת, מאבקי הכוח, וחלוקת התפקידים, וכן בודק את "החוזה הזוגי", הגלוי והסמוי בין בני הזוג.
 
טיפול זוגי מיועד לזוגות הנמצאים במשבר, בפרשת דרכים, בהתלבטות לגבי המשך הקשר, ולכאלו המעוניינים לשפר את היחסים הזוגיים, וכן זוגות נשואים הנמצאים במשבר נישואין.
כמו כן זוגות לא נשואים או לפני חתונה, זוגות בנישואים שניים וכו'.
 
מתוך הבנת הצרכים והמטרות הייחודיות של הזוג, נרקמת הגישה הטיפולית המומלצת לגבי הטיפול, ולכל זוג מותאם דפוס טיפולי ייחודי לו. 
כאשר אתם מרבים לריב? והמריבות שלכם סובבות סביב נושאים קבועים ויש להן דפוס החוזר על עצמו? כאשר אתם מרבים לשתוק ולא מנהלים תקשורת פתוחה סביב הקונפליקטים שלכם? כאשר קיים מאבק כוחות ביניכם? או אם התגלתה בגידה של אחד מבני הזוג, אזי רצוי לפנות לייעוץ וטיפול זוגי.
מחקרים רבים הראו כי ככל שבני זוג מקדימים לפנות לטיפול זוגי מקצועי, הניתן על ידי בעל/ת מקצוע מוסמך בתחום הטיפול הזוגי, ובעל ניסיון בתחום הטיפול הנפש, כך גדלים הסיכויים להצלחתו של הטיפול ולהצלת הזוגיות.
לעיתים בני זוג חוששים שהטיפול הזוגי יכול דווקא להזיק לקשר הזוגי, בגלל הצפת הבעיות או בגלל המלצת המטפל על פרידה. לכן חשוב לדעת, שבעיות זוגיות אינן נעלמות אם לא מדברים עליהן. הן רק גורמות לאגירת כעסים ורגשות עוינים, שיתפרצו בזמן הלא מתאים. תמיד עדיף להציף את הקשיים והרגשות, ולפתור את הקונפליקט באופן גלוי ואחראי, ואם צריך אזי בעזרתו של איש מקצוע מיומן.

תפקידו של המטפל הזוגי אינו להמליץ על פרידה, או על המשך הזוגיות. מטפל זוגי מסור ואחראי, אמור לעזור לבני הזוג להשיג את מטרתם המוצהרת לגבי הטיפול הזוגי, שהיא יכולה להיות שיקום הקשר הזוגי, או פירוקו.

יתכן מצב, בו אחד מבני הזוג רוצה לשקם את היחסים, ואילו השני מעוניין לפרק את הקשר.
במקרה כזה, גם המטפל הזוגי הטוב ביותר אינו יכול לגרום לבן הזוג הרוצה להיפרד,  להתאהב מחדש ולהישאר בזוגיות. במקרה כזה, המטפל הזוגי יתמקד בהקלה ובעיבוד  תהליך הפרידה, והבנת הסיבות לכישלון הזוגיות.
 
תנאי חשוב לבחירתו של המטפל/ת, הינו היותו של המטפל בעל הכשרה וניסיון של שנים בטיפול נפשי ובטיפול זוגי בפרט (המחייב הכשרה ייחודית, למידה ייחודית וניסיון ייחודי ).
פסיכולוגים קליניים, לרוב, הם בעלי ההכשרה הרחבה ביותר בתחום הטיפול הנפשי, לכן הכשרתם הבסיסית, תסיע להם מאוד לנהל את הטיפול הזוגי היטב ובמומחיות. על המטפל להיות, אדיב, אחראי, סבלני ומקצועי, ועם ניסיון רחב ועשיר בטיפול זוגי, שהוא תחום התמחות והתנסות ספציפי בתוך ההתמחות המקצועית של הפסיכולוג/ית הקליני, או העובד הסוציאלי הקליני/ת.
 
המטפל הזוגי יעריך, כבר בפגישה הראשונה, את הנכונות והרצון האמיתי של שני בני הזוג לשפר את הקשר הזוגי, וזהו תנאי הכרחי להצלחת הטיפול.
  
היות ומדובר בטיפול זוגי, כבר בפגישה הראשונה יהיו נוכחים שני בני הזוג, כיוון שבפגישה זו נערכת ההיכרות הראשונית ונוצר גם "החוזה הטיפולי" בין בני הזוג והמטפל.

לאחר פגישה זו יתכנו פגישות אישיות או זוגיות, בהתאם לסוג הבעיה, ולדפוסי היחסים בין בני הזוג, ועל פי שיקול הדעתו של המטפל לגבי טובת התהליך הטיפולי.
אם אחד מבני הזוג אינו מעוניין להגיע לייעוץ זוגי, עדיין כדאי לבן הזוג השני להגיע לבדו, ולנסות בהמשך הדרך להשפיע על בן זוגו להצטרף אליו לטיפול.

הפגישה הראשונה, עבור הזוג, היא גם ההזדמנות להתרשם מהמטפל, ולהחליט יחד, אם הם מוכנים להפקיד בידיו את האחריות לטיפול, האם הוא נראה להם מקצועי דיו, בעל ניסיון, בעל יכולת הקשבה והכלה, והאם קיימת "כימייה" איתו. 
 
כל מטפל זוגי, נוקט בגישה טיפולית המתאימה לאישיותו, ולתפישת עולמו המקצועית, ובהתאמה לכך יהיו גם שלבי הטיפול והתקדמותו.
פסיכולוג הקליני בעל גישה וההכשרה דינמית, ינהל את הטיפול על פי תפיסתו התיאורטית הדינמית, המבינה ומנתחת את מערכת היחסים בין בני הזוג תוך מיקוד על הבנה דינמית שלו את ההתפתחות האנושית והזוגית.
כלומר, הוא יבדוק את הרקע האישי וההתפתחותי של כל אחד מבני הזוג, משפחות המוצא, הרקע החברתי והתרבותי בתוכו גדלו, וכיצד כל זה בא לביטוי בתוך התהליך הדינמי המתרחש בין בני הזוג. טיפול זוגי דינמי, יתנהל באקלים אמפטי אוהד, ולא שיפוטי, תוך התחשבות מירבית בצרכים של כל אחד מבני הזוג, ושל הזוגיות המשותפת.
 
 
       ד"ר יאיר פלגי
       פסיכולוג קליני בכיר,
       מטפל משפחתי מוסמך.

       6.10.16 

Scroll To Top