ד״ר יאיר פלגי – פסיכולוג בעפולה

Print Friendly, PDF & Email

חרדה ודיכאון הם קשיים נפוצים ושכיחים ביותר בתקופתנו. למרות שהם מלווים פעמים רבות בייאוש וספקות לגבי האפשרות לשנותם – הם בהחלט ניתנים לטיפול והקלה של ממש.

חרדה ודיכאון הולכות פעמים רבות יד ביד וזאת בגלל הקומורבידיות, של שתי ההפרעות, כלומר הופעתן המשותפת בתחלואה אצל אדם אחד. רבים מהסובלים מהפרעת חרדה כלשהי סובלים גם מדיכאון, וגם הפוך.  

בדיכאון, האדם מרגיש שאין טעם בחייו, הערך העצמי שלו יורד, הוא מפסיק ליהנות מדברים, כולל דברים שבעבר גרמו לו לסיפוק והנאה מרובים. הוא נמנע מפעילויות רבות, בעיקר פעילויות חברתיות, ובמקרים קיצוניים בכלל מפסיק לצאת מהבית או מהמיטה.

אנשים הסובלים מדיכאון משנים את דפוסי האכילה שלהם, כך שהם אוכלים יותר מדי, כפיצוי עצמי, או שנמנעים מאכילה. גם דפוסי השינה שלהם משתנים, כך שהאדם יכול לישון שעות, או לא להצליח להירדם כלל, או להתעורר פעמים רבות במהלך הלילה. כל זה מתבטא גם בחוסר אנרגיה והעדר כוחות.

דיכאון מאופיין פעמים רבות במחשבות שליליות, בעיקר של ייאוש ומחשבות מוות. לעיתים המחשבות על המוות הופכות מחשבות אובדניות, ועלולות לגרום לניסיונות אובדניים של ממש.

חרדה לעומת זאת היא ממשפחה של הפרעות שמאופיינות בהתעוררות של פחד ואיימה בסיטואציות שרוב בני האדם מצליחים להתמודד איתן באופן יעיל. החרדה גורמת לתחושה של מתח, לקושי ביכולת לתפקד באופן יעיל, ויכולה גם לגרום לקפיאה במקום והתנתקות מוחלטת מהסיטואציה.

החרדה גורמת לאנשים להימנע מסיטואציות מעוררות חרדה, ובכך מגבילה את התפקוד היומיומי שלהם.

בעצם מדובר בשתי הפרעות שונות, ממשפחות שונות. חרדה לא בהכרח משפיעה על מצב הרוח בסיטואציות שאינן קשורות להתעוררות החרדה. אדם עלול לסבול מפחד מסוים ממעליות למשל, ומלבד ההימנעות ממעליות, תפקודו יהיה תקין.

בחרדה, הסימפטום המרכזי הוא תחושה של פחד, והימנעות מפעילויות שמעוררות את הפחד הספציפי.

בדיכאון הסימפטום המרכזי הוא מצב הרוח השלילי, חוסר אנרגיה וחוסר ההנאה מפעילויות שונות של חיי היום יום. 

דיכאון הוא הפרעה שבאה בגלים, עם נסיגות, ואם האדם אינו מטפל בעצמו באופן סדיר, היא יכולה לחזור שוב ושוב.

סוגי טיפולים מרכזיים אשר מסייעים בהתמודדות עם חרדה ודיכאון: 

טיפול דינמי הוא טיפול פסיכולוגי המבוסס על מתן תמיכה, הבנה והכוונה בהתמודדות עם קשיים יומיומיים הנגרמים עקב מצב הדיכאון והחרדה. וזאת באמצעות התבוננות משותפת בגורמים הדינמיים אשר הביאו למצב של חרדה ודיכאון, ולימוד משותף של הדרכים להתמודד איתם.

 מלבד הטיפול הפסיכולוגי למצבי חרדה ודיכאון, ניתן להיעזר בסוגי תרופות פסיכיאטריות הניתנות במסגרת ייעוץ פסיכיאטרי, או אפילו באמצעות רופא המשפחה, תרופות אלו מקלות על הסימפטומים ומקצרות את זמן הסבל, באמצעות השבת האיזון הנוירו-כימי אשר קשור במצבי החרדה והדיכאון.

 מחקרים אחרונים מצביעים על כך שפעמים רבות, שילוב בין טיפול פסיכולוגי לבין טיפול תרופתי הוא השילוב היעיל ביותר להתמודדות עם מצבי חרדה ודיכאון. המטפל יחד עם המטופל מחליטים אם יש צורך להיעזר בטיפול התרופתי, וזאת על פי מצב החרדה והדיכאון.

 ככול שהאדם הסובל פונה מוקדם יותר בבקשת העזרה, הוא מסייע לעצמו בתהליך הטיפולי, ומשפר מאוד את השיקום העצמי ממצבי החרדה והדיכאון.

                                                                                                         ד"ר יאיר פלגי

Scroll To Top